Lillians foto

En blogg full av bilder

6 december: Sibyllans port

Kategori: Julkalendern 2012

 
Efter att ha vandrat långt in på natten och sedan fortsatt outtröttligt hela dagen kommer de tillslut fram till den Allvetande Sibyllans port. Funkar det med intuition hos en mus i alla fall alltså?
Nu när de äntligen har kommit fram får Julius kalla fötter. Han är ju en mus, inte någon stor hjälte som kastar sig in i mysterier och äventyr hela dagarna i ända.
 
-Menar du verkligen att vi ska gå in där, in i mörkret där vi inte har en aning om vad som möter oss? Tänk om den där Sibyllan har stora huggtänder och äter möss till frukost??
- Jag är Tahu, eldens Toa. Jag stannar inte här när jag kommit ända hit. Det är min uppgift att leta reda på den Allvetande Sibyllan och lösa gåtan med de försvunna länkarna. Är du med mig? Vill du vara en fegis hela livet? Eller vill du utföra hjältedåd och göra en insats för allt liv vi känner på denna planeten?
 
Julius är inte van vid sådana ödesmättade uttalanden men faller lite till föga eftersom han inte vill kallas för fegis. Även om han tvivlar på att han kan bli lika modig som Tahu, han är ju bara en mus när allt kommer omkring.
Tahu ger sig inte i första taget, det ligger inte i hans natur. Han vill helst ha med sig honom eftersom han inte tänker låta någon som är med i hans expeditioner bli skadade. För att hålla nollan och försvara honom behöver han ha med sig Julius innanför Sibyllans portar.
 
 

Kommentarer

  • Cecilia Engvall, Cicci säger:

    Vad roligt att du gjort en historia i din julkalender. Kram från en annan kalenderflicka

    Svar: Hej kalenderflicka! Ja, jag provar denna varianten i år. Och vet du vad, det är riktigt kul. :-)
    Lillian Christiansson

    2012-12-07 | 18:17:14
    Bloggadress: http://www.ciccis.tumblr.com
  • Katarina säger:

    Underbar bild på de två. Bäst jag läser vidare. Spännande det här ;)

    Svar: Eller hur! ;-)
    Lillian Christiansson

    2012-12-09 | 19:33:07
    Bloggadress: http://brakat.blogg.se/

Kommentera inlägget här: