Lillians foto

En blogg full av bilder

1 december: Ljusmusen Julius

Kategori: Julkalendern 2012

 
Tänk att det är samma visa varje år, julen kommer som en total överraskning! Hepp, hepp så ska man redan ha hunnit med att ha slängt upp ljusslingor i träden, klätt in hela balkongen med ljusistappar som rinner lite i kanon, för att inte tala om alla ljusstakar som ska stå och lysa lite vackert i varenda fönster.
Missförstå mig rätt, jag gillar ljus. Allt som kan poppa upp den här årstiden som får en att tänka på en kal grotta under istiden är av godo, så även ljusslingor. Det är bara så svårt att hinna med.
 
Nåja, julen lär ju inte anpassa sig till mitt vimsiga schema som är fullspäckat av jobbresor, renoveringar och ommöbleringar hemma. Det är bara att hästa upp på vinden och rota fram ljusen.
Och tänk, bäst som man gör det så visar det sig att stjärnljusen inte bor ensamma i sin lilla låda, de har tagit in en hyresgäst!
 
-Vad göör du?? Ser du inte att jag bor här??
-Jo... men jag måste sätta upp stjärnorna i killarnas fönster nu så du får hitta på något annat...
-Men så kan du väl inte göra, du får sätta upp stjärnorna en annan gång. Det blir ju jättekallt och tråkigt utan dem.
-Men jag kan inte sätta upp dem en annan gång. Det är ju julstjärneslingor och de ska upp till julen.
-Vaddå jul??
-Den 24 december vet du. Julafton....?
-Har jag aldrig hört talas om. Vad är det för något?
-Man klär granen, ger varandra julklappar och äter god mat. Det är för att fira Jesusbarnet som föddes då.
-Har jag aldrig hört talas om.
-Men jag hinner inte dra en lång historia för dig nu, då får jag ju aldrig upp de där stjärnorna. Prata med Tahu istället, han har skaplig koll på det där med julen.
-Och var hittar jag den där Tony?
-Tahu, eldens toa (uttalas to-ha med ordentligt med luft från magen och utspärrade näsvingar). Han ligger väl i bokhyllan, kolla där. Men nu får du fissla iväg och låta mig jula huset i fred.
 
 

Kommentarer

  • Annika säger:

    Haha, va söt :D

    Svar: Tack! :-)
    Lillian Christiansson

    2012-12-02 | 12:08:37
    Bloggadress: http://blogofphoto.webblogg.se
  • Mikxki säger:

    Fin bild :)

    Svar: Tack!
    Lillian Christiansson

    2012-12-03 | 18:10:34
    Bloggadress: http://mikxki.blogg.se
  • Katarina Ratcliffe säger:

    Och Tahu igen! Saknad :)

    Svar: Eller hur! :-)
    Lillian Christiansson

    2012-12-04 | 12:33:27
    Bloggadress: http://brakat.blogg.se/

Kommentera inlägget här: