Lillians foto

En blogg full av bilder

Aeroseum del 3

Kategori: Things and stuff

Jodå, lite bilder finns det allt kvar från vårt besök.
De hade en lite äldre avdelning nere i berget också. Där kunde man läsa om våra tidiga flygpionjärer och hur man trodde att man kunde bota kikhosta genom att låta patienterna få flyga och få i sig den rena svala luften.
Vid närmare eftertanke kanske jag har lite kikhosta... Kan man få flyga lite för säkerhets skull tro..?
Men då skulle jag väl förvisso vilja välja ett annat plan än detta.
 
 
Det här hör till de ihopvikbara modellerna och jag tror faktiskt att jag skulle känna mig lite tryggare i de planen som alltid har samma form. Som svischar förbi på hög höjd istället för att bete sig som hjärtsjuka änder som dessa planen beskrevs som stundom. De riktigt tidiga planen vi hade i Sverige behövde man oftast inte fundera på hur man skulle stanna, de gjorde det själva så att säga...
 
 
Den här skulle funka för mig till exempel. Man kan väl öppna ett fönster och släppa in lite luft om man skulle behöva.
 
 
Om det nu mot förmodan inte skulle skulle funka med flygeriet kunde man ju alltid använda denna katapultstolen. Ni som gnäller på att den högteknologiska ergonomiska kontorsstolen har fula armstöd kan tänka om. Var glada att ni kan sitta i den utan att köpa klippkort hos naprapaten efter en omgång.
 
 
Och så en till helikopter till samlingen. Och inte vilken som helst utan en Augusta-Bell 206 JetRanger som flögs för första gången 1962 och kom till Sverige i slutet på 60-talet. Joråsåatt... Så är det.
 
Ett himla roligt ställe att besöka med andra ord, prova själva får ni se!

Kommentarer

  • Katarina säger:

    JA! Jag vill också flyga! Och har faktiskt också fotat flyg idag. Önskar jag hade kommit lite närmare. Hade blivit grymt!
    Vilka läckra bilder igen!

    Svar: Helt otippat ett nytt område som är jätteroligt att plåta! :-)
    Lillian Christiansson

    2013-08-17 | 22:43:25
    Bloggadress: http://brakat.blogg.se/
  • Linnea säger:

    Vilka häftiga bilder! Min favorit är den 3:de.

    Svar: Vad kul att du gillar dem! Den tredje går inte av för hackor inte. ;-)
    Lillian Christiansson

    2013-08-18 | 10:56:33
    Bloggadress: http://novembersystrar.se
  • McRoger´s säger:

    Snart dags för mig opp å flyga igen då! Flygcert... man vet aldrig!? :-)

    2013-08-18 | 16:22:23

Kommentera inlägget här: