Lillians foto

En blogg full av bilder

Årskrönika 2012

Kategori: Allmänt

Jag hade ju lovat lite bilder från lördagens äventyr men sedan kom jag på att det faktiskt var nyårsafton igår.
Eftersom varje blogg med lite självaktning publicerar någon form av årskrönika tänkte jag prova på det.
 
Jag var lite osäker på om jag skulle kunna välja en bra bild för varje månad. Det kändes inte som jag hade plåtat så mycket under hela året. När jag började titta igenom hårddisken visade det sig att det inte skulle bli några problem med just det i alla fall. Kanske snarare att välja vilken bild jag ville ha med från den aktuella månaden. Jag fick valt ut ett par bilder och dessa tycker jag sammanfattar året, med fokus på foto, ganska bra. Om man tänker att sammanfattningen är räsersnabb då.
 
Januari
 
Den 15:e januari kom Hozz till oss och det var såklart en stor händelse i familjen. Det föregicks av mycket funderingar, beslut som skulle tas och separationer som inte var önskvärda för alla. Att Hozz tidigare matte tragiskt gick bort två dagar senare gjorde ju inte tiden mindre omtumlande. Må hon vila i frid.
Vi har aldrig ångrat att Hozz kom till oss. Han är vår goa stora brumbjörn som lufsar runt här hemma, piper när någon ska gå ut och gömmer sig bakom mina ben när vi möter någon när vi är ute i mörkret. Vi gillar honom skarpt!
 
 
Februari
 
En lördag i februari tvingade jag med mig grabbarna ut på fotoutflykt. Vinterhalvåret gör ju att den bästa kan tappa fotoinspirationen men en av sakerna man faktiskt kan göra är ju att använda sig av mörkret och det gjorde vi här. Jag packade bilen och satte av mot Kvarnbyn. Jag visste på ett ungefär var det låg men det visade sig att det inte var tillräckligt men efter mycket körande kom vi i alla fall fram. Stora killen var tvärsur för att jag tvingade med dem och han gick inte att ha på bild men vovvarna och lillgrabben ställde upp.
Det hela komplicerades av att jag hade glömt snabbfästet till stativet så jag kunde bara stödja kameran på de stöd som fanns där. Det var ju knappt något jag vågade säga högt när jag nu hade släpat med mig dem på allt detta...
Vi fick i alla fall ett par riktigt fina och stämningsfulla bilder från utflykten!
 
 
Mars
 
För mars hade jag lite svårt att välja bild. Jag hade en jättevacker solnedgång över havet och en bild på hästen Britannic full med energi men den som drog det längsta strået var denna på Xantippa. Tycker den är härlig och annorlunda med häftiga färger. Me like!
Vovvarna och jag åkte ut till jobbarkompis för att plåta. Hozz skulle vara hästvan men det slutade med att jag fick sätta honom i bilen för det gick inte att plåta med honom. Sanya var kvar och hon är ju van vid hästar. Till slut fick jobbarkompisen gå iväg med henne för hästarna, som var lösa i paddocken, tyckte Sanya var så spännande att det blev pannkaka av allt.
Sanya har fortfarande inte bestämt sig hur det förhåller sig med hästar, om de äter små hundar till lunch eller ej. Men det lutar nog mot att de inte gör det.
 
April
 
Tidigare på året hade jag fått en fotoidé och den här dagen i april fick jag med mig stora killen och vovvarna på en rekartur. Solen lös och stora killen och jag snackade bländare och slutartid och hur man gör manuella inställningar för att få bra motljusbilder. Behöver jag säga att det var en kalastur!? :-)
 
 
Maj
 
Månaden maj dominerades av Göteborgsvarvet. Äntligen skulle det jag tränat för i åtta månader hända. Nu var det upp till bevis och jag var skitskraj! När jag fick hem kuvertet med startbeviset blev jag supernervös. Tog ett par dagar att bearbeta det och då var det dags att åka och hämta sitt startkit vilket gjorde att jag blev supernervös igen.
 
Jag sprang i princip inget veckan innan vilket till slut kändes jättekonstigt. Jag var ju van att springa flera gånger i veckan och plötsligt gjorde jag inte det. Framåt torsdagen var jag väldigt springsugen och på fredagen höll jag på att ge mig ut bara för att känna lite på det.
Så kom dagen D. Och jag var supernervös så klart. Men startskottet gick och jag flög fram med bra kontroll. Vid Avenyn började krafterna ta slut men jag hade sedan innan bestämt mig för att inte gå och så var det med det.
 
Jag gick inte ens när jag skulle dricka vilket resulterade i att jag nästan dränkte mig själv. Men har man bestämt sig så har man. Kan säga att det var en stor portion vilja som tog mig de där sista kilometrarna och var kraften till att spurta de sista 200 metrarna kom ifrån är fortfarande en gåta för mig.
 
Att springa Göteborgsvarvet var en av de absolut häftigaste saker jag gjort i mitt liv! Känslan att jag klarade det var underbar. När jag anmälde mig en lördag i slutet på september orkade jag inte ens springa två km. Men åtta månader senare sprang jag 21 km och snabbare än jag hade trott jag skulle orka.
 
Känslan var helt underbar och den höll i sig fram till måndagen. Då fick mamma hjärnblödning och det satte effektivt punkt för den euforiska känslan från loppet. Men slutet gott och jag anmälde mig snabbt till nästa Göteborgsvarv.
 
 
Juni
 
Tror det eller ej men jag lyckades inspirera stora killen med min bravad och jag fick med mig honom ett par gånger i löparspåret. Här ett kort från backen vi körde backträning i när han var med. Många kvällar hade det varit ett helt underbart ljus i backen och en kväll fick jag med mig kameran för att föreviga det. Vid den här tiden tog jag det lite lugnare och sprang inte så hiskeligt långa pass. Kände att jag kunde unna mig det en kort period.
 
 
Juli
 
På en jobbresa till Nyköping i början av juli tog jag med mig kameran av en ingivelse. Det visade sig ge ordetligt med utdelning. Jag lyckades springa på gästabudsföreställningar med tidsenligt klädda människor och hästar och gå utmed vackra Nyköpingsån och ta flera vackra naturbilder. Dessa dagar visade det sig också att det var SM i kanot, Corvetteföreningens mötesdag, linedance i hamnen och hela hamnområdet var dessutom nerlusat med en massa vackra veteranbilar och -motorcyklar.
 Det var bara att tacka för tillfället och plocka fram kameran!
 
 
Augusti
 
När folk sätter igång att gnälla på Facebook och alla dumheter som förekommer där brukar jag ta detta tillfälle som ett exempel på att Facebook inte är så dumt och att det kanske blir lite vad man gör det till.
Jag fick genom Facebook möjligheten att hjälpa till att skänka kläder till en grupp med vitryska barn som skulle komma och hälsa på i Sverige. Detta är barn som har ett rent helvete mer eller mindre hemma och blir utvalda av en förening i Sverige att få komma till Sverige under några veckor på sommaren och få nya kläder, bada i sjön, åka på utflykt och göra andra roliga saker som barn älskar men som de inte har möjlighet till hemma.
 
Många var vi som samlade ihop kläder från alla våra garderober och skåp och en fantastisk person åkte runt på kvällarna och samlade ihop allt detta och körde sedan till föreningen med allt. När barnen kom blev vi inbjudna till en grillkväll med dem och det var verkligen jätteroligt att träffa dem.
På vägen hem från denna kväll var det ett helt underbart ljus och stora killen och jag fick flera helt fantastiska bilder från gyllene timmen men denna på barnen slog dem för innehållsvärdet bilden har får mig.
 
Augusti var också månaden när jag började läsa två fotokurser vid Högskolan i Jönköping. Kan inte minnas att det någon gång har varit så roligt att gå i skola! Det var också nu jag för första gången såg vilken kvalitet det var på bilderna från en D800 och där och då bestämde jag mig...
 
 
September
 
I september var det dags att tävla i dressyr för jobbarkompisen och då passade jag på att plåta det stiliga ekipaget. Framridningen var utomhus och tur var väl det för inne i manegen var det mörkt som i en kolsäck. Inte mycket tilllfälle för fina bilder med andra ord.
 
 
September var också månaden när brorsdottern började dagis och ville ha en bild på hela familjen till sin dagisbok. Det gjorde att vi fick till en familjebild för första gången på typ fyra år. Det blev också ett fint kort att skicka till vårt fadderbarn i Burkina Faso.
Den uppmärksamme ser att jag har löparkläderna på mig, så mycket ansträngde jag mig för att se snygg ut på den bilden med andra ord. Typiskt mig...
Och nu kanske ni inser att det blev två bilder denna månaden och det stämmer. Men eftersom jag är envåldig härskare här inne på bloggen gör jag som jag vill och jag ville ha med två bilder i september. Så det så.
 
 
Oktober
 
Rekarturen i april inför en fotografering kom av sig lite med hjärnblödningar, halvmaror och helmaror på tapeten men i oktober skulle det äntligen bli av!
BästaKatarina och jag skulle äntligen göra vår arrangerade bröllopsplåtning vid Gunnebo Slott. Efter mycket om och men och arbete fick jag ihop en MUA och ett brudpar. Då blir MUA:n sjuk och Katarina åker på dunderfeber två dagar innan. Katarina knör i sig ett gäng Alvedon och sätter sig på planet ner till mig (som hon aldrig träffat) och jag shanghajar en jobbarkompis som sålt smink som får bli vår MUA. Vill man så går det!
Det blev en fantastisk helg att minnas med nya vänner och en massa fotograferande! Allt arbete innan var verkligen värt det och det gav så mycket inspiration till mitt fortsatta fotograferande.
 
November
 
Ett, tu, tre så stod jag helt plötsligt och såg fram emot att vara rockfotograf i november och plåta Destiny. Uppdraget krävde att jag spottade upp mig lite vad gällde redigering och jag tog en stort kliv fram med mina kunskaper inom området.
 
Det här var en av de roligaste plåtningarna jag gjort. Det blev ett helt annat fokus än jag var van vid. Istället för att bara framställa det vackra fick jag en helt annan konstnärlig frihet där jag kunde mixa med kraft, attityd och en skvätt mörker i bilderna. Kalasroligt verkligen! Det här vil jag absolut göra fler gånger!
Några veckor senare gick mannen med i bandet som trummis så jag fick även plåtat honom. En gruppbild på hela bandet nu när de blivit fler står på schemat och jag ser verkligen fram emot att göra det tillsammans med min nya kamera.
 
December
 
December var svår att välja bild till eftersom det var två betydelsefulla händelser denna månaden. Det var denna månaden jag köpte min D800 och jag är totalfrälst! En riktig milstolpe vad gäller mitt fotograferande att få möjligheten att köpa en sådan bra kamera och plåta med. Som jag skrivit tidigare: varje gång jag tittar på bilderna som jag hunnit ta med den blir jag lite religiös...
 
Förra året (2011 alltså, lite förvirrande i dessa tider) hade jag haft en julkalender med Tahu med lite spridda bilder utan sammanhängande historia och detta året ville jag utveckla det men jag visste inte hur. Det slutade med att musen Julius drog igång det hela och tillsammans med fler och fler vänner hittade de till slut Barnet som räddade mänsligheten undan mörkret från Kapten Preto. Viss inspiration från en annan historia med andra ord.
 
Kalendern utvecklades mycket mer än jag hade trott och berättandet med text tog stort utrymme. Det var en rejäl utmaning att helt plötsligt inte bara behöva spotta ur sig en bra bild på beställning varje dag utan även en bra historia där bilden på en bra sätt skulle illustrera händelserna i historien. Allt med hjälp av ett gossedjur, lite legogubbar, spännande ljussättning och insidan på vårt hus.
 
Det slår mig att jag som från början trodde att jag hade ett mediokert fotoår bakom mig hade helt fel! Fotograferandet har haft utrymme hela året och jag har plåtat mycket mer än jag trott. Jag har också fler roliga händelser jag kan blicka tillbaka på än jag först kom ihåg. Tänkt vad bilderna hjälper för att minnas roliga saker!
 
Vad tänker jag mig för 2013? Mer fotograferande med 800:an, den håller på att ta oss till nya höjder helt klart. Jag vill ha mer roliga uppdrag och utvecklas både som fotograf och även med redigeringen för att kunna förstärka det jag vill få fram med mina bilder.
Mer träning också. Inte bara kvantitetmässigt utan mer kunskaper och mer målinriktat och ta mer hjälp av kosten för att nå mina mål.
Ja, det borde väl vara tillräckligt för ett år tänker jag mig. :-)
 
Med detta vill jag önskar en god fortsättning på det nya året!
 
 
 

Kommentarer

  • Katarina säger:

    HÄRLIG läsning och härliga bilder. Jag tänkte göra en liknande sammanfattning. Tycker det är så himla kul att minnas året som du har gjort.
    Och fina, tack för länken. Det var så himla mysigt att träffas!
    Gillar också bilden på alla er tillsammans.
    Ha nu ett helt fantastiskt 2013!

    Svar: Det var jätteroligt att göra en sammanfattning och jag kom fram till att det hade varit ett bra fotoår, vilket jag inte trodde! :-)Hoppas det blir ett kalasår för oss!
    Lillian Christiansson

    2013-01-03 | 16:41:48
    Bloggadress: http://brakat.blogg.se/

Kommentera inlägget här: