Lillians foto

En blogg full av bilder

Carlstens fästning

Kategori: Byggnader

Utsikt från Koön över Marstrand
 
Precis som jag skrev tidigare var det många år sedan sist jag var på Marstrand. Kul att komma tillbaka och se om jag hittade och kände igen mig. Och det gjorde jag!
Ja alltså, till fästningen är det ju inga problem att hitta...
 
Soluppgång över ingången till Carlsten
 
Då tänkte jag mer på om jag kom ihåg hur man gick från färjan för att komma upp till fästningen. Eller om jag skulle känna igen Restaurang Högvakten som jag sov på en del när jag jobbade på fästningen.
 
Nordost om Carlsten
 
Eftersom det var längesedan jag jobbade där har en hel del hänt. Men ändå inte.
Jag har flera gånger genom åren tänkt komma tillbaka men det har inte blivit av. Annat har hela tiden kommit emellan och Marstrand har fått stå tillbaka.
 
Runda tornet och övre borggården
 
För något år sedan upptäckte jag en för mig ny författare: Ann Rosman. Ann skriver fantastiskt bra böcker med utgångspunkt runt Marstrand. Hon väver samman en gammal historia med en nutida på ett skickligt sätt och det roliga är att den gamla historien, den har Ann hämtat från verkligheten på ett eller annat sätt. Den nutida historien har också inslag av verklighet och det är så roligt att läsa hennes böcker och stöta på personer man arbetat med tidigare!
 
Minns inte var detta var exakt... Men en snygg lykta var det!
 
Nu blev tillslut suget efter att besöka Marstrand alltför stort och vi kom äntligen iväg! Och det var helt rätt. Vilken fästning! Vilken miljö! Väl värt ett besök.
 
 
Donjonen om jag förstått det hela rätt...
 
Roligt att gå runt och berätta för mannen det man kommer ihåg. "Där uppe var köket och gick man vidare åt det hållet var festvåningen. Där serverade jag riksdagens talmän, höjdare i näringslivet men även på kadettbaler och företagsfester. Och den gången hade vi ryska militära högdjur på fest och hela Marstrandsön kryllade av bombhundar och helikoptrar och all personal som skulle vara i närheten blev kollade av SÄPO..." Tror jag även har berättat att en general som var med den gången sedan åkte hem och försökte genomföra en revolution i Ryssland.
Så kan det gå ibland...
 
Kruthuset

Det var lite om mina äventyr på Marstrand. Både i nutid och dåtid. Och har ni inte läst någon bok av Ann Rosman tycker jag ni ska göra det bums!
 
 

Kommentarer

  • Lizzan säger:

    Vilka härliga bilder! Det finns nått spännande och vackert med gamla byggnader!

    //Lizzan

    Svar: Tack! Men visst gör det! Vi gick runt i två timmar på Marstrand och bara plåtade vackra gamla hus. Blir en extra dimension med gamla ställen och all historia som finns i väggarna. En hel fästning gör ju det hela inte mindre spännande!
    Lillian Christiansson

    2014-01-04 | 20:02:33
    Bloggadress: http://hizzan.blogspot.se
  • Katarina säger:

    Läckert! Vi skulle ta en slottsturne :)
    Läsa böcker är jag dålig på. Något jag tänker att jag borde ändra. Kanske ett nyårslöfte nästa år haha..

    Svar: Jag är på alla gånger om vi skulle göra en slottsturné! Tror jag ska passa på att köra en miniturné runt på alla fästningar vi har i närområdet. Blir en tre-fyra stycken lätt, utöver Carlsten då. :-)
    Lillian Christiansson

    2014-01-04 | 20:59:05
    Bloggadress: http://brakat.blogg.se/
  • Carola säger:

    Vilka fina bilder du tagit över din och min fd arbetsplats :) Bilden du inte riktigt kände igen vart du tagit är utanför Kungsporten Nr 14. Och den andra är mycket riktigt över donjonen taget ifrån Kommendantshagens håll sett. /Carola (fånge nr 9 ;) )

    Svar: Vad kul, tack för infon! Så du har jobbat där du med, burit mycket sten då? ;-)
    Lillian Christiansson

    2014-01-04 | 22:53:42

Kommentera inlägget här: