Lillians foto

En blogg full av bilder

Seedingloppet 2014

Kategori: Tävlingar

Nu kan det ju verka som jag inte gör mycket annat än kör lopp men så är icke fallet. Jag hinner med att jobba lite också, även om det blir lite tight ibland.
 
 
Igår var det i alla fall dags för Seedingloppet. Och varför kommer man på idén att seeda sig till Varvet? Jo, om man senast det begav sig var lika snabb som en vandrande pinne har man ju alla möjligheter att åka upp ett par pinnhål tack vare seedingloppet. Det var planen.
De senaste tre passen innan loppet var härligt snabba och jag hade lite vittring på att det skulle kunna bli bra det här. Bad en stilla bön och kanske offrade en höna också för att komma under timmen. Allt under timmen skulle jag vara nöjd med!
Som tur var hade jag med mig två andra musketörer och den ena är stadsgrabb och van att åka spårvagn. För en gammal veteran som mig som kunde alla spårvagnars sträckning i sömnen för tjugo år sedan var det nästan lite läskigt när man inte ens vet hur man stämplar när man åker vagnen.
 
Väl ute vid Frihamnen försökte vi hänga med klungan och tillslut hittade vi till startområdet. Bara att lämna in sina överdragskläder och leta upp rätt snöre att ställa sig bakom. Eftersom jag har frusit konstant i två veckor hade jag min tunna jacka på mig och den visade sig vara lite väl varm redan efter två kilometer. Min skarpsynta PT-syster såg direkt att jag hade på mig för mycket men försökte tappert hålla god min. Är man frusen så är man.
 
Innan startstottet gått hade jag hunnit stänga av och på min RunKeepertant tre-fyra gånger och den enda vägledningen jag fick av den under loppet var att hoppsan, det här var snabbt. Och hur snabbt är det inte på riktigt då, eftersom jag hade någon minut tillgodo med allt fipplande i startområdet.
 
Nåväl, benen kändes pigga och jag sprang på. Hade ett tempo som imponerade på mig själv men eftersom det kändes bra fortsatte jag. Jag lyckades hålla tempot ända till 7 km. Där fick jag en liten svacka på den platta och soliga banan men det var bara att hugga i och inte tappa för mycket. Lite långsammare blev det de tre sista km men även då var det en imponerande tid för mig.
På upploppet orkade jag dock inte göra min vanliga slutspurt eftersom jag inte hade så mycket krafter kvar men jag höll i alla fall tempot bra hela vägen in.
 
 
(Eh, jag har inte riktigt så gula tänder i verkligheten...?)
 
Väl i mål såg jag på RunKeeper att jag hade lyckats få till en bra tid men frågan var hur bra? Väl hemma såg jag att jag var fyra sekunder från mitt personbästa och hade en tid på 57.16. Fyra sura sekunder men jag är riktigt nöjd med tiden. Känns bra att öppna löparsäsongen med den farten!
 
Nu är det bara att nöta asfalt som gäller och att få till längden inför Varvet. Hinner nog med ett millopp innan dess men främst distans och backträning står på schemat framöver.
Ja, och så lite simträning och cykling också. Halvklassikern fortsätter ju...

Kommentarer

  • Anna-Karin Arvidsson säger:

    Nyfiken i en strut
    Hur mkt gjorde seedningen på din startgruppsplacering tror du?

    Svar: Jag vet inte riktigt. Men jag hade en ordentlig förbättringspotential eftersom jag var snabb som en koala förra Varvet. Det var därför jag ville seeda mig detta året så jag inte kom i sista startgruppen. ;-)
    Lillian Christiansson

    2014-04-05 | 11:07:04
    Bloggadress: http://akaontherun.blogg.se/

Kommentera inlägget här: