Lillians foto

En blogg full av bilder

Stök och bök en stjärnklar kväll

Kategori: Natur

 
Eftersom man kan få riktigt häftiga bilder genom att plåta en stjärnklar natthimmel med lååång slutartid ger jag mig på det ibland med varierande resultat. Den här bilden är exempelvis på grannens egna lilla rymdobservatorium bland stjärnorna.
Ibland kan det vara ett gissel att stjärnorna blir som långa streck på himlen men just då ville jag ha det. Tyvärr hittade jag inte fjärrutlösarinställningen på megapixelmonstret så det hela blev lite begränsat till 30 sek.
 
Det här var innan jag ställde ut den gamla trotjänaren på altanen, (som jag hittar fjärrutlösarinställningen på) satte slutartiden på bulp och knallade in och läste en bok för att komma ut igen 45 min senare. Bara för att upptäcka att batteriet hade gett upp innan jag hade gjort det.
 

Kommentarer

  • Maowlin säger:

    Åh vad surt med kameran! Tur att du fick den här bilden som blev fin trots allt. För mig som inte vet, blir inte bilderna väldigt ljusa om slutartiden är på 45 minuter och det finns lite tillgängligt ljus (tex. lyktstolpar)?

    Svar: Det kan det bli och vid detta tillfälle hade jag en del ljus vid husfasaden att ta hänsyn till. Jag försökte zooma lite för att komma ifrån det men lite letade sig in i bildens ena sida.Ibland är ett sådant ljus (störande ljus) just det som gör bilden och ger lite nyanser i himlen. Då kan det bli himla fräckt. :-)
    Lillian Christiansson

    2013-02-06 | 22:02:47
    Bloggadress: http://maowlin.wordpress.com
  • Maowlin säger:

    Oh, tack för tipset! Det ska jag tänka på. Fick en häftig bild på ett litet norrsken för ett tag sedan, men har inte fjärrutlösare så kunde inte heller ha längre än 30 sekunder. Har du tips på bra fjärrutlösare?

    Svar: Om jag hade köpt en själv idag hade jag nog köpt en med sladd. Den trådlösa tar inte alltid och det undviker du genom att ha en sladd till den. Oftast är man inte så långt ifrån kameran ändå tycker jag och då behöver man inte ha trådlöst. Men vad gäller märken och så har jag lite dålig koll. :-)
    Lillian Christiansson

    2013-02-07 | 10:39:50
    Bloggadress: http://maowlin.wordpress.com
  • ˟ Photospiration säger:

    Stjärnklar himmel är ju så himla vackert!

    Svar: Visst är det! Jag har många bilder på stjärnor och månar efter alla gånger jag varit ute och slagits av dess skönhet. :-)
    Lillian Christiansson

    2013-02-10 | 23:57:34
    Bloggadress: http://photospiration.blogg.se

Kommentera inlägget här: